سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبقه بندی کلی برج خنک کننده - قیمت کولینگ تاور

برج خنک کننده یا کولینگ تاور چیست؟

 برج خنک کننده یا کولینگ تاور دستگاه خنک کننده آب از طریق دفع حرارت می ‌باشد، انواع کولینگ تاور امروزه با بدنه فایبرگلاس تولید می ‌شوند. در حال حاضر تمامی صنایع، کارخانجات، پتروشیمی ‌ها و صنعت تهویه مطبوع از برج خنک کننده بهره می‌ گیرند. برج خنک کننده در مدل‌ های مختلفی با توجه به شرایط آب و هوایی محیط طراحی می شود. استراکچر کولینگ تاور بیشتر از متریال فایبرگلاس است چرا که طول عمر و توان بیشتری در برابر خوردگی دارد. دو مقیاس دمای ورودی و خروجی، مقدار دبی سیال در گردش تعیین کننده ظرفیت کولینگ تاور ها هستند. همچنین میزان برودت و دریافت گرما در برج خنک کننده نیز حتما باید محاسبه شود. می توان گفت برج خنک کننده، منبع تولید آب سرد در صنعت ‌های مختلف به شمار می ‌آید.

عملکرد برج خنک کننده بر اساس تبخیر سطحی آب است. اساس کار تمام برج های خنک کننده بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می ‌باشد. عموماً در برج های خنک کننده آب گرم توسط لوله ‌هایی به بالای برج خنک کننده منتقل شده و در آن جا یا به صورت طبیعی یا با آب فشان هایی به سمت پایین برج به جریان می ‌افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج به شیوه‌ های مختلف با جریان هوای سرد برخورد می‌ کند.

اساس کار سیستم برج خنک کننده، انتقال گرما بر مبنای اصول اولیه فرآیند تبخیر است. در این فرآیند حجم زیادی از آب خنک می‌شود تا برای ورود مجدد به تجهیزات مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرد. از برج خنک ‌کننده در صنایعی مانند نیروگاه‌ ها، پتروشیمی ‌ها، پالایشگاه‌ ها و ... استفاده می ‌شود. با توجه به شرایط آب‌ و هوایی محل تاسیسات صنعتی، انواع مختلفی از این تجهیز مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌ گیرد.

کاربرد های برج خنک کننده

همان طور که گفته شد امروزه برج خنک کننده در تمامی صنعت ‌ها به کار برده می ‌شود. این محصول برای خنک کردن سیستم ‌های صنعتی مخصوصا در مناطق خشک و کم آب کاربرد دارد. همچنین از کولینگ تاور برای صنایع دیگر مانند متالوژی، دارو سازی، مواد شیمیایی و کاغذ سازی استفاده می شود. علاوه بر آن در تجهیزات سرمایشی خنک کاری چیلر و تهویه مطبوع ساختمان‌ ها نیز کارایی موثری را دارا است. استفاده از منبع سرمایشی کولینگ تاور در صنعت ‌ها باعث ذخیره انرژی، کم شدن مصرف آب و کاهش هزینه‌ های عملیاتی می شود. طراحی کولینگ تاور باید کاملا صحیح و با دقت انجام شود وگرنه موجب اختلال در تولید می شود.

نحوه خنک سازی آب در برج خنک کننده

کولینگ تاور ها در عصر جدید جز بهترین دستگاه‌ های تبریدی به شمار می ‌روند. مکانیزم عملکرد آن به این صورت است که با تبخیر جریان آب، دفع حرارت مایع داغ ورودی شکل می ‌گیرد. یعنی پس از تماس ایجاد شده بین آب و هوای داخلی برج خنک کننده مدار باز قسمتی از سیال در حال چرخش تبخیر می ‌شود و دمای مایع باقی مانده کاهش می ‌یابد. در اصل نحوه عمل برج خنک کننده بر اساس تبخیر سطحی آب می باشد. کولینگ تاور با تشکیل یک مقطع گسترده و تماس آب با هوا افزایش بخار مایع را همراه دارد.

آب خنکی که توسط برج‌ های خنک کننده تولید گشته، انرژی اضافه دستگاه را مجدد جذب کرده و به هوا منتقل می‌ کند. این مکانیزم تبادلی یک سیکل تکراری محسوب شده که باید دمای کاری تجهیزات را به طور مدام حفظ نماید. در غیر این صورت دمای ماشین آلات صنعتی بالا رفته و دیگر کارایی مناسب را نخواهد داشت. پس به کار بردن کولینگ تاور ها راندمان یک چرخه را ثابت نگه می دارد.

کولینگ تاور

طبقه ‌بندی کلی مدل‌ های موجود کولینگ ‌تاور

·        کولینگ تاور طبیعی (بدون فن یا پروانه)

برج خنک کننده با سیستم جا به جایی هوای طبیعی (هوای آزاد) که فاقد پروانه می ‌باشد.

·        کولینگ تاور مکشی یا دمشی (دارای پروانه)

کولینگ تاور با سیستم جریان دهی هوای اجباری که دارای یک فن دمشی یا مکشی می ‌باشد.

انواع برج خنک کننده بر حسب نوع مکش فن

·        فن پروانه ای / القایی

دارای یک پروانه آکسیال با سیستم دهش هوا از بالا به پایین

·        فن پروانه ای / اجباری

دارای یک پروانه آکسیال با سیستم دهش هوا از پایین به بالا

·        فن سانتریفیوژ / اجباری

شامل سیستم هوادهی مجهز به پروانه حلزونی یا سانتریفوژ

انتخاب کولینگ تاور بر حسب چیدمان جریان برخورد آب و هوا

·        جریان معکوس یا ناهمسو (جریان مخالف)

تماس آب و هوا به صورت جریانی معکوس (کانتر فلو)

·        جریان متقابل یا عمود (جریان متقاطع)

برخورد هوا با آب تحت زاویه قائم یا عمود (کراس فلو)

خرید کولینگ تاور بر اساس شیوه مونتاژ

·        مونتاژ کارخانه ای

تولید شده و ساخته شده در کارخانه یا کارگاه تولید کولینگ تاور

·        بر پا کردن میدانی یا مونتاژ محلی

اسمبل نهایی در محلی خارج از کارخانه (مونتاژ در محل نصب)

خرید و انتخاب کولینگ تاور با توجه به ساختار بدنه دستگاه

·        بدنه تماماً چوبی

·        بدنه با ورق های فولاد گالوانیزه

·        ساختار تماماً فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)

·        بدنه فایبرگلاس (پلاستیک تقویت شده یا فایبرگلاس)

·        استراکچر بتنی / بنایی (به شکل استوانه کمر باریک یا هذلولی)

·        فایبرگلاس با تشتک تحتانی بتنی یا سیمانی (به شکل کولینگ تاور های مستطیلی بزرگ)

·   ساختار ترکیبی فولاد با تشتک تحتانی فولادی ضد زنگ و تشتک فوقانی فولادی ضد زنگ برای برج جریان متقابل

راهنمای انتخاب برج خنک کننده

برج خنک کننده را می ‌توان طی چند مرحله برحسب پارامتر های مختلفی انتخاب کرد. برج ‌های خنک کن بسته به چهار پارامتر اصلی، یعنی دمای آبی که وارد برج خنک کننده می ‌شود، دمای آبی که از دستگاه کولینگ تاور خارج می‌ شود، حداکثر دمای مرطوب محیطی که برج خنک کننده در آن نصب شده است و دبی جریان آب، انتخاب می‌ شوند.

بهتر است پیش از انتخاب و خرید برج خنک ‌کننده، موارد زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

·        ابتدا باید نوع برج خنک کننده را انتخاب کنید.

اولین گام در انتخاب برج خنک کننده این است که نوع برج متناسب با کاربری مورد نظر شما مشخص شود. امروزه کشور های صنعتی به خاطر بازده پایین، کم تر سراغ برج ‌های خنک کننده بطری شکل می ‌روند و به خاطر بازدهی بالا تر و مقرون به ‌صرفه ‌تر بودن بیشتر از برج ‌های خنک کننده مکعبی و کانترفلو استفاده می‌ کنند.

·        مشخص کردن کارکرد برج خنک کن

عامل دوم در انتخاب برج خنک کننده تعیین شرایط کارکرد است.

·        شرایط آب در برج خنک کننده

شرایط آب تأثیر زیادی روی نوع پکینگ در برج خنک ‌کننده می‌ گذارد. مثلاً در آب ‌هایی با سختی کم تر از 500 الی 300 پکینگ ‌های نازک با قیمت پایین ‌تر گزینه بهتری هستند. اما در شرایطی که سختی آب بیشتر از 500 باشد بهترین پکینگ ‌ها اسپلش ‌های ضد رسوب هستند. میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب نیز روی انتخاب قطعات داخلی برج‌ های خنک کننده تأثیر می‌ گذارد.

دلایل لزوم استفاده از برج خنک کننده

اگر چه کل ذخیره آب شیرین جهان فراوان است در برخی از مناطق، میزان مصرف آب به شدت خارج از تعادل است که با دوباره به صورت طبیعی قابل بازگشت نیست. به منظور رسیدن به توسعه مناسب، حفاظت و استفاده مجدد کارآمد از این منبع با ارزش و همه کاره، الزامی است. این حفاظت از منابع آب به منابع خشک محدود نمی ‌شود. توجه به اثرات سو زیست محیطی تخلیه آب های گرم به رودخانه‌ ها، که موجودات زنده آن ها به دمای پایین ‌تری عادت دارند، نیاز به خنک کردن و استفاده مجدد را بیش از پیش برای ما بیان می‌ کند. یکی از راه کار های مفید برای جلوگیری از این آسیب‌ ها به طبیعت به کار گیری برج‌ های خنک کننده یا کولینگ تاور است.

مسئولان طراحی و خرید و پیمانکاران صنایع نیروگاهی و صنعت تهویه ساختمان باید تبعات و جنبه ‌های مختلف توزیع این گرمای ناخواسته در منابع آب و اتلاف منابع آب را در نظر بگیرند. مقالات فراوانی در خصوص ملاحظات اولیه و محیطی و همچنین روش‌های مختلف تصفیه مجدد که حاصل هشتاد سال استفاده از این دستگاه است، ارایه شده است. هدف این مقالات، اطمینان از پیاده ‌سازی صحیح و مقرون به‌ صرفه سیستم‌ های خنک کننده و انواع برج خنک کننده است. طراحی‌ باید بر اساس اثرات زیست محیطی و برآورده کردن نیاز ها باشد و همچنین بررسی مهندسی صدا و هزینه ساخت و کارکرد و نگهداری و تعمیرات است.

برج خنک کننده

نصب برج خنک کننده

برای نصب انواع برج خنک کننده نیازمند شاسی یا فوندانسیون هستیم که به طور استاندارد از دو مصالح می توان آن را فراهم کرد. اما نصب کولینگ تاور آیتم ‌های دیگری نظیر پاپینگ و امور الکترونیکی هم دارد. هر کدام از موارد برای نصب دستگاه احتیاج به دانش و تجربه کافی دارد که در شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران، کارشناسان هر واحد آماده خدمت رسانی به شما می ‌باشند. درصورت استفاده برج خنک کننده در واحد های صنعتی می توانید د محوطه باز کولینگ تاور مورد نظر را نصب نمایید. ولیکن اگر دستگاه برای مصارفی همچون تهویه مطبوع است در صورت امکان برج خنک کننده را در ارتفاعات بام یا بر روی فوندانسیون هوایی قرار دهید.

محل نصب برج خنک کننده آیتمی بسیار مهم می باشد که در هنگام نصب باید به آن دقت کرد. معمولا فضا های باز و پشت بام ساختمان ‌ها بهترین مکان برای قرار دادن برج خنک کننده است. مکانی که کولینگ تاور جای گذاری می شود باید به نحوی بوده که هوا آزادانه ورود و خروج داشته باشد. همچنین حتما در اطراف آن هیچ منبع حرارتی و آلوده کننده ‌ای همانند دودکش‌ ها و ... نباشد.

قیمت برج خنک کننده

قیمت تمام شده برای یک برج خنک کننده صنعتی برابر با تمام قطعات نصب شده در آن می ‌باشد. این اجزا شامل بدنه و سازه، الکتروموتور، پروانه، سیستم کاهش دور و ... می شود. که نوع متریال استفاده شده برای ساخت هر کدام از آن ها حائز اهمیت است و در افزایش یا کاهش قیمت ‌ها تاثیر می گذارد. مثلا اگر جنس بدنه از فایبرگلاس باشد نسبت به گالوانیزه گران ‌تر می شود، یا اگر موتور از نوع الکتروموتور زیمنس آلمان نصب شود نسبت به مدل موتوژن هزینه بیشتری دارد. مشتریان گرامی جهت استعلام قیمت برج خنک کننده و دریافت لیست به روز از قیمت‌ ها می ‌توانند با کارشناسان شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران در ارتباط باشند.

عوامل موثر در هزینه های نصب و راه اندازی برج خنک کننده

·        منبع آب جبرانی یا منبع ذخیره آب تزریقی

·        هزینه تخریب و اصلاح سازه یا دستگاه قبلی

·        فراهم کردن برق مورد نیاز (سه فاز یا تک فاز)

·        فونداسیون محل قرار گیری و سیستم تکیه‌گاه یا سازه نگهدارنده

·        شیر های یک طرفه و گیت ولو جهت تنظیم میزان دبی آب گردشی

·        تهیه و طراحی تابلو کنترل راه اندازی و محافظتی تجهیزات الکتریکال

·        پمپ سیرکولاتور و گردش آب بین مدار کندانسور یا مبدل و کولینگ تاور

·        تجهیزات لوله کشی از جمله؛ زانو، کلکتور، شیر یا ولو، فلنچ، ساپورت و عایق

·        اجرت برق کشی و کابل کشی تجهیزات برقی به تابلو کنترل و منبع الکتریکی

·        اجرت لوله کشی و پایپینگ بین کندانسور یا مبدل حرارتی و برج خنک کننده

·        کنترلر ها و تجهیزات کنترلی در تنظیم میزان بلودان یا آب جبرانی و میزان هوادهی

·        دستگاه تصفیه آب جبرانی یا سختی گیر رزینی جهت کاهش رسوب گیری اجزای داخلی

·        تجهیزات راه اندازی الکتریکی شامل؛ کابل برق، پریز، کلید مینیاتوری، کنتاکتور، بیمنتال و ...

انتخاب برج خنک کننده مناسب

در انتخاب یک برج خنک کننده مناسب عوامل بسیاری دخیل هستند که توجه به این عوامل می تواند ما را در انتخاب یک دستگاه برج خنک کننده با راندمان بالا کمک کند. از مهم ترین عوامل می توان به دبی آب ورودی و خروجی، شرایط آب و هوایی منطقه (گرم و خشک، مرطوب، معتدل) و ... اشاره کرد.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع دستگاه های صنعتی، انواع دستگاه یخساز صنعتی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، فیلتر شنی، انواع سختی گیر آب، انواع کولینگ تاور و اجزای آن، انواع محصولات پلی اتیلنی،سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خریدبرج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش هلدینگ صنایع برتر ایران انتخاب بهتری داشته باشید.

خرید کولینگ تاور مناسب

پس از مشخص کردن نوع دستگاه برج خنک کننده نوبت انتخاب و خرید یک کولینگ تاور مناسب با ظرفیت و ویژگی های سازگار با پروژه مورد نظر می باشد. در این مرحله کارفرمایان و مشتریان محترم می توانند با مشاوران و کارشناسان خبره شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران که تخصص کافی و لازم در این زمینه را دارند راهنمایی های لازم را بگیرند. نوع و ظرفیت برج خنک کننده، تجهیزات ضروری و انتخابی مورد نیاز، تغییرات دمایی و راندمان مورد انتظار از کولینگ تاور و مواردی از این دست که کارشناسان پشتیبانی و فروش گروه صنعتی کمپ 24 ساعت شبانه روز آماده راهنمایی و پاسخگویی می باشند .

نداشتن اطلاعات کافی قبل از خرید برج های خنک کننده می تواند خسارات جبران ناپذیری به زیر ساخت ها و سلامت نفرات و محیط زیست تحمیل نماید.

با توجه به مطالب فوق برای اجرای یک سیستم مناسب و مورد اعتماد با ما در ارتباط باشید.

دلایل خرید کولینگ تاور از شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران

با استفاده از دانش شرکت های اروپایی و آمریکایی و استفاده از کارشناسان متخصص و دانشگاهی در زمینه تحقیق و توسعه برج های خنک کننده شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران توانسته است راندمان محصول نهایی را در حد مطلوبی افزایش دهد.

·         کیفیت نهایی بالا

·        راندمان بسیار بالا

·        خدمات پس از فروش

·        شبکه فروش سراسری در کشور

·        قیمت رقابتی با محصولات مشابه

·        برخورداری از استاندارد های بین المللی

مجموعه صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع کولینگ تاور و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن ها به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 02186127232 – 09129536702 – 09127065945

برج خنک کن